Jak správně sedět u počítače

06. 06. 2010 20:55:36

Správný posez u počítače je to nejdůležitější. Čím kvalitnější posez, tím déle u PC vydržíte a nebudou vás trápit zdravotní potíže.

Proč zrovna o správném posedu u PC píši právě nyní? Okurkovou sezonou to možná nebude, ale spíš mým neustále bolavým pozadím a zády. Zaměstnavatele nedonutím koupit mi adekvátní pomůcku k práci, tedy kvalitní židli. Tudíž vše zůstává jen na mě. Jak ovlivnit své zdraví kvalitním posezem u PC? Dodržovat jistá pravidla nebo pořídit si elektronického hlídače, který mne na chybu upozorní.

Aby tělo nebolelo

Při správném sezení držíme hlavu a trup stejně jako při správném stoji. Váha těla spočívá na hrbolech kostí sedacích. V kyčelních kloubech jsou dolní končetiny ohnuty tak, aby kolena byla o l cm níže než kyčelní klouby.

Chodidla spočívají celou plochou na podlaze rovnoběžně, jedno trochu před druhým.

Pánev klopena mírně dopředu, zpevněné břicho, zdvižený hrudník - ve smyslu protažení celé páteře směrem nahoru, hlava v prodloužení páteře, brada zasunutá.

Oči v úrovni horního okraje obrazovky. Monitor musí být přímo před vámi.


Dolní část zad by měla být vždy podepřena do ideálního zakřivení páteře. Pokud židle nemá tuto oporu, vložíme mezi opěradlo a dolní část zad srolovaný ručník, nebo overball.

Opěradlo židle musí být dostatečně přizpůsobivé a výškově nastavitelné, opora musí zasahovat i do střední hrudní páteře. Položení prstů na myši musí být uvolněné.

Umístění myši musí být takové, aby byla snadno přístupná a předloktí bylo položené na pracovní desce stolu a svaly krku a ramene nebyly ve zvýšeném napětí.


Lokty musejí zaujímat takový úhel, aby ramena byla uvolněná. Položení prstů na klávesnici musí být o 1 cm níže než zápěstí, ideální je podložené zápěstí, které je níže než lokty, lokty držíme u těla tak, aby zůstala uvolněná ramena a šíje.

Často měníme zakřivení páteře, během práce se mírně zakloníme, pohodlně se protáhneme, pozor - naklánění dopředu není vhodné. Nesedíme dlouho, každých 20 minut je dobré vstát, projít se, protáhnout se. Aby se dosáhlo ideální polohy sedu, je třeba si seřídit výšku židle a sedět blízko pracovní desky, chodidla musejí být položena na podlaze, nebo mohou odpočívat na klínové stoličce pod stolem.

Kromě ideální polohy vsedě noste pohodlný oděv, pásek by neměl být příliš utažen. Velký vliv má nesporně i činitel psychický. Duševní únava, pocit méněcennosti, nedostatek důvěry sama v sebe, nedostatek energie, nesprávná výživa ovlivní ochabnutí zádových a šíjových svalů.


TrendHunter

›› Sedus mooia



Vaše jméno:

Váš email:

(nebude zveřejněn)

(antispam) 2 plus 2 se rovná:

diskuse